NYHET: Peugeot presenterer plug-in hybrid

Peugeot er snart klare for en ladbar offensiv. Neste år kommer de nemlig med fire plug-in hybrider, blant dem en bil som bør ha svært gode forutsetninger til å bli en bestselger i Norge. Kort fortalt handler det om to ladbare versjoner av nyheten Peugeot 508, og to versjoner av bestselgeren Peugeot 3008 SUV.

 

Peugeot 3008 SUV

Peugeot 3008 SUV vært en stor opptur i det norske markedet de siste par årene. Det er grunn til å vente at salget øker ytterligere når 3008 nå kommer som ladbar hybrid, og med mulighet for 4×4. Modellen vil få navnene HYBRID eller HYBRID4, alt etter firehjulsdrift eller ikke. 

50 km på strøm

Merk deg navnet 3008 GT HYBRID4. Bensinmotoren yter 200 hestekrefter. I tillegg er den utstyrt med en elektrisk motor både foran og bak på bakakselen. Disse yter 110 hestekrefter per stykk. Den såkalte systemeffekten er på 300 hestekrefter, som altså blir plantet til bakken gjennom alle fire hjulene.

0-100 km/t går unna på kjappe 6,5 sekunder. Batteripakken har en kapasitet på 13,2 kWt, dette gir en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer etter den nye og strengere målemetoden WLTP. Bilen blir beskrevet som en kraftig motorisert lavutslippsbil, med CO2 nivå på bare 49 gram/km – målt etter nye WLTP.

3008 Hybrid kommer også i en utgave med «bare» forhjulstrekk noen måneder etter 3008 HYBRID4.

 

peugeot-ladbar-hybrid-3008

Nyheten Peugeot 508

Nyheten Peugeot 508 lanseres på tampen av 2018 med et par saftige bensin-og dieselmotorer, enten med en manuell girkasse eller en 8-trinns fullautomatisk girkasse. Både sedan og stasjonsvogn utgaven kommer som plug-in hybrid i 2019. 

Her kombineres en bensinmotor med turbo og 180 hestekrefter og en elektrisk motor med 110 hestekrefter i tillegg. Den totale systemeffekten er 225 hestekrefter og drift på to hjul. Batteriet har en kapasitet på 11,8 kWt, dette sikrer en elektrisk rekkevidde på over 40 kilometer etter WLTP-normen.

Nye Peugeot 508 blir romslige familiebiler med bagasjerom på 487 liter for sedan, og 530 liter for stasjonsvognen SW. Her er det fortsatt 487 liter for 508 sedan og 530 liter for stasjonsvogna SW.

Felles for de nye plug-in hybridene er at bilene vil ha minst like god plass i kupeen og bagasjerommet, som bilene har med konvensjonelle motorer. Energikilden til de elektriske motorene er nemlig et 300 volt Litium–ion-batteri som er plassert under baksetet på begge motorvariantene («Hybrid» og «Hybrid4»).

Peugeot har utviklet flere kjøreprogrammer på sine ladbare hybrider. Zero Emission betyr at bilen går 100 prosent elektrisk med en toppfart på 135 km/t. Sport gir mest mulig effekt både fra bensin- og el-motor, mens Hybrid tilpasser seg sjåførens kjøremønster. 4WD gjør at 3008 GT HYBRID4 prioriterer å være 4×4. Kjøreprogrammet Comfort finnes på 508 og 508 SW og kobler sammen HYBRID-programmet med de elektronisk justerbare dempere.

 

peugeot-ladbar-hybrid-trio

Kan spare strøm

Peugeot lanserer samtidig en ny ladefunksjon for de ladbare hybridene. I nedoverbakker kan man klikke girspaken bakover, og dermed aktivere motorbrems med elmotorene. Dette sørger for ekstra lading, i stedet for å bremse med de vanlige bremsene. Funksjonen deaktiveres ved å klikke girspaken bakover én gang til. Dette er i tillegg til det vanlige systemet som gjør at bilen lader når den ruller fritt.

e-SAVE er en funksjon som gjør det mulig å spare strøm til bruk i framtida. Hvis man for eksempel kjører på motorveien, kan man reservere 10 km, 20 km eller hele batteriet til elektrisk kjøring i bystrøk eller liknende. Dette for å sikre elektrisk rekkevidde der det gir mest gevinst.

Ladetider er oppgitt til 8 timer med standard kontakt (3,3 kW, 8A), 4 timer (3.3 kW 14A) og under to timer med veggboks (6.6 kW 32A).

VIL DU VITE MER?