Gjør deg klar for nye og morsomme kjøreopplevelser i den helelektriske småbilen Peugeot e-208. Dinside.no beskriver nyheten med følgende sitat: «Peugeot e-208 har det meste som skal til for å bli en av Norges mest solgte biler: Et spennende utseende, bra rekkevidde og god pris.»
Bestilling og pris
Du får nyheten med utstyrsnivået Active fra rimelige kr 259 900,- levert Sandnes. Vi opplever imidlertid størst etterspørsel etter utstyrsnivåene Allure og GT Line med priser rundt kr 300 000,-. Bilen kan nå bestilles med levering første halvår 2020, uansett hvilket utstyrsnivå du måtte ønske!
Denne elbilen blir en storselger, skriver dinside.no etter å ha sett bilen i Paris
Denne gir deg mest elbil for pengene, skriver dinside.no
Kanskje årets kuleste bil, skriver side3.no
Nyheten, kort fortalt:
- 340 km (WLTP)
- 50 kWt batteri
- 136 hestekrefter og 260 Nm
- Hurtiglading: 80% av batterikapasiteten på 30 minutter
- Ladesystem: Combo Charging System CCS
- Appstyring av varme og lading
- Utstyrt med varmer på 5 kw, og varmepumpe
- 3 nye farger: Faro gul, Vertigo blå og rød Elixir
- Nye 208 er både lengre, lavere og bredere enn dagens 208 med følgende mål
- Lengde: 4,05 m (+90 mm lenger enn forgjengeren)
- Bredde: 1,74 m med innfelte speil (+35 mm bredere enn forgjengeren)
- Høyde: 1,43 m (-32 mm lavere enn forgjengeren)
- Bagasjeromsvolum 265 liter VDA (mot 280 liter VDA på forgjengeren)
Batteriet har en fysisk størrelse på 220 liter og befinner seg i gulvet mellom for- og bakaksel. Det sikrer at el-utgaven har like god plass som med bensinmotor, og gir en fordelaktig vektfordeling.
Lading hjemme med veggboks tar henholdsvis 5 timer og 15 minutter (11 kW) og 8 timer (7,4 kW). I tillegg er bilen klargjort for hurtiglader på inntil 100 kW. Da lades batteriet til 80 prosent i løpet av 30 minutter.
4 utstyrsnivåer
Nye Peugeot e-208 får du i fire utstyrsnivåer: Active, Allure, GT Line og GT vil utstyrsnivåene hete og er gjenkjennelig fra andre Peugeot modeller. Her er en liten oversikt over det viktigste utstyret på hvert av nivåene.
Active:
- Hurtiglader
- On-board lader 6,6 kW og ladekabel Mode 2 på 6 meter
- Active Safety Brake, skiltgjenkjenning, avstands- og filskiftevarsling
- 2-sone aut-klimaanlegg
- Berøringsskjerm, DAB+ og Mirror Screen
- Keyless start
- LED kjørelys-signatur
- Peugeot i-Cockpit: Lite sportsratt med head-up instrumenter
Allure (i tillegg til Active):
- 16’’ aluminiumsfelger
- Full LED-frontlys med fjernlysassistanse
- Ryggesensor
GT Line (i tillegg til Allure):
- 17’’ aluminiumsfelger
- Ryggekamera
- Parkeringssensor foran
- Delskinn interiør og ratt trukket i Nappaskinn
GT (i tillegg til GT Line):
- Adaptiv cruisekontroll
- Aktiv blindsonevarsling
- Skinn Alcantara® interiør
GT Line og GT vil i tillegg ha særegne styling-tegn:
- Blanke svarte skjermbuelister og kanter rundt vinduene
- Stilfull kupé, svart taktrekk med Adamite kontrastsømmer, 8 ambient belysning fargevalg, sportsseter og aluminiumspedaler
- Med spesielle senterkopper på felgene

Utvendig
Peugeot e-208 er bygget på siste generasjons plattform fra Peugeot, hvilket gjør at bilen er lengre, bredere og lavere enn sin forgjenger og fremstår mer sporty, med sine rene og stramme linjer.
Utvendig har nye Peugeot e-208 et tydelig særpreg og en rekke eksklusive detaljer, som full LED-lykter med tre klør (som utgjør merkets lyssignatur), og diamantslipte felger. Bilen er lett gjenkjennelig, spesielt i grillen, som i midten bærer den ikoniske Peugeot-løven. Spissen på panseret viser 208-merket samtidig som e-208 er plassert på bakluken. C-stolpen er merket med en stor «e» – for elektrisk. I tillegg til standardfargene og Black Diamond-taket, har nye Peugeot e-208 et utvalg av farger som står perfekt til bilens energiske og dynamiske karakter:
- Faro gul
- Vertigo blå
- Elixir rød
Innvendig
Innvendig byr den helt nye PEUGEOT i-Cockpit® 3D på fantastisk teknologi. Det viser blant annet det som til enhver tid er viktigst nærmest sjåføren, i et to-lags hologram som vi kjenner igjen fra andre nye Peugeot-modeller. All informasjon er lett å se og nøye plassert i sjåførens synsfelt. Et head-up-instrumentpanel med alle viktige data er plassert sentralt i førerens synsfelt. Dermed er det ikke lenger nødvendig å flytte blikket vekk fra veien, og du får større ro til å konsentrere deg om kjøringen.